طبس :نمایندگی یزدفردا " كتاب روزشمار كودتاي سبز حاوي اغلب سخنراني‌ها ، مواضع و بيانيه‌هاي اشخاص حقيقي و حقوقي و احزاب و تشكل هاي سياسي كه به نحوي در تحليل جريان فتنه نياز مراجعه به آراي آنان است، منتشرشد.

به گزارش فارس:اين اثر در حقيقت روزشمار كودتاي سبز و تاريخ نگاري با استفاده از منابع خبري است كه با ديدگاههاي مختلفي از رخدادهاي سياسي سال 1388 گزارش داده اند؛ بنابراين درراستاي تدوين اين تاريخ از اطلاعات رسانه هاي شاخص داخلي و بيگانه و حتي معارضين با نظام جمهوري اسلامي ايران استفاده شده است.

درمقدمه اين كتاب آورده شده است: سال 1388 ، سال تحولات عظيم سياسي و اجتماعي ايران با ويژگي هاي منحصر به فرد و خاص خود به شمار مي آيد. حماسه حضور 40 ميليوني مردم در انتخابات آزاد، سالم و رقابتي رياست جمهوري ، گام نويني در تثبيت نظام سياسي كشور به عنوان سندي افتخارآميز درخصوص پشتوانه مشروعيت عمومي به ثبت رساند.

اما در فاصله بسيار كوتاهي گروه اقليت كه در فضاي كاملا قانوني ازكسب قدرت سياسي محروم شده بود، بابرهم زدن قواعد بازي سياسي و ناديده انگاشتن مصالح و ضرورت هاي كشور،برنامه اي از قبل پيش بيني شده را براي براندازي نظام سياسي كشور به مرحله اجرا گذاشت.

اين كتاب به قلم مولف شامل بخش هاي ذيل مي باشد: باتوجه به ضرورت ارائه تحليل هاي مختصر و مفيد با رويكردي نظري در چهاربخش به ترتيب مقالات اليگارشي يا جمهوري در مقدمه فصل اول شامل روز شمار ماههاي خرداد،تير و مرداد، ترميدور ايراني در مقدمه فصل دوم شامل روز شمار ماههاي شهريور و مهر ، ائتلاف انحرافي در مقدمه فصل سوم شامل روزشمار ماههاي آبان و آذر و نهايتا يادداشت بحران تهراني در مقدمه فصل چهارم وپاياني شامل روزشمار ماههاي دي و بهمن 1388، نگارش شده است.

درمقاله اليگارشي يا جمهوري پس از طرح مقدمه اي نظري از مفهوم جمهوري و ويژگي هاي منحصر به فرد جمهوري اسلامي از ديدگاه نظري ، چگونگي شكل گيري و تغيير رويه نيروهاي سياسي حامي كودتاي سبز عليه اراده همگاني به رشته تحرير درآمده است.

همچنين مقاله ترميدور ايراني تاملي است در مفهوم برينتوني پايان انقلابها و برخي از نظريه پردازان همگان با اصلاح طلبان مبني بر پايان يافتن جوهره انقلاب اسلامي كه در مقاله به نادرستي اين طرز تلقي و البته خاص بودن گونه ترميدور در ارتباط با ايران و انقلاب اسلامي بحث شده است.

ائتلاف انحرافي نام يادداشتي است كه تخيلات نظري اصلاح طلبان و حاميان كودتاي سبز در خصوص شكل دادن يك ائتلاف سه گانه شامل روحانيون،بازار و روشنفكران براي عملي شدن انقلاب سبز را مورد نظر قرار داده است.

نهايتا در يادداشت بحران تهراني به وضعيتي اشاره شده است كه نه تنها ويژگي هاي ناآرامي هاي تهران و ادعاهاي واهي به شهرهاي ديگر كشور سرايت نيافت ، بلكه بر عكس دقيقا بحراني و بعبارت بهتر عزمي ملي براي پايان دادن به بحران تهراني شكل گرفت كه منجر به سقط جنين ناقص فتنه شد. اين كتاب تاليف حسين بابازاده مقدم كارشناس ارشد مطالعات خاورميانه است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا